Ерже (справжнє ім’я Жорж Проспер Ремі (Georges Prosper Remi), дати життя: 22 травня 1907, Еттербек – 3 березня 1983, Волюве-Сен-Ламбер) – бельгійський художник і автор мальописів, який здобув величезну славу завдяки альбомам про Тентена, що розійшлися мільйонними накладами по всьому світу. Першопроходець так званого стилю “чітких ліній”, що характеризується виразною графікою і розбірливістю. Псевдонім Ерже являє собою прочитаний навпаки акронім: “R. G.”, тобто Remi Georges. Кавалер Ордену Бельгійської Корони (1978).
https://www.tintin.com/en/herge
Дитинство та юність
Справжнє ім’я Ерже – Жорж Ремі. Він народився 22 травня 1907 року в Еттербеку, комуні Брюссельского регіону. Його батько Алексіс Ремі був державним службовцем, а мати Елізабет Ремі – домогосподаркою. У 1920 році його відправляють до католицького коледжу Святого Боніфація. Вже тоді Ерже, пристрасний художник, робить численні замальовки у шкільних зошитах, часто супроводжуючи їх “бульбашками” з репліками.
[будинок Ерже]
Жорж дуже любив кіно, особливо, комедії Чарлі Чапліна та Бастера Кітона; можливо, саме їхні ґеґи вплинули на його творчість. У дитинстві Жорж брав участь у скаутських походах, і скаутські ідеали сформували його світогляд. У 1924 році Жорж почав підписувати свої малюнки, опубліковані в бельгійському скаутському журналі, ініціалами R.G. Його перша історія-мальопис під назвою Les Aventures de Totor, C.P. des Hannetons (Пригоди Тотора, командира Колорадських жуків) публікувалася саме в цьому журналі в період 1926 – 1929 років.
[сторінка мальопису про Тотора]
Як з’явився Тентен
У віці 19 років Ерже почав малювати для газети Le Vingtième Siècle, яку редагував абат і антикомуніст Норбер Валлес. У листопаді 1928 року Ерже доручили керувати дитячим додатком Le Petit Vingtième. З 10 січня 1929 року журнал почав публікувати пригоди юного репортера Тентена, які невдовзі принесуть Ерже всесвітню славу. Перше редакційне відрядження Тентена привело його до Радянської Росії.
[додаток Le Petit Vingtième]
Серія мальописів Тентен у Країні Сов’єтів публікувалася в журналі до 8 травня 1930 року і мала беззаперечний успіх! Після Росії Тентен і його пес Мілу вирушили до Конго (на цю серію вплинула книга Андре Жіда Подорож до Конго), потім до Чикаго (альбом Тентен в Америці). У 1932 році журнал почав публікувати пригоди Тентена в країнах Сходу, в тому числі Далекого Сходу. Вони зібрані в альбомах Сигари фараона та Синій лотос.
[обкладинка Сигар]
Інші серії
Творчість Ерже не обмежується пригодами Тентена. Геній художника породив інших героїв: Квіка і Флюпке, Пополь і Віржіні (ці імена є пародією на персонажів відомого роману Бернардена де Сен-П’єра), Жо, Зет і Жоко. Але всесвітню славу і популярність Ерже приніс саме Тентен.
[сторінка мальопису про Квіка та Флюпке]
Дружба з Чанґом
У 1934 році Ерже познайомився і подружився з китайським студентом, який навчався в Королівській академії образотворчих мистецтв у Брюсселі. Його звали Чанґ Чонґ-джен. Склалася оригінальна ситуація: Чанґ, який отримав художню освіту, навчав Ерже техніці малювання пензлем. Однак через рік Чанґ був змушений повернутися на батьківщину. Ерже болісно переживав цю розлуку (вони побачаться лише у 1981 році). Під впливом дружби з Чанґом Ерже створив Пригоди Тентена на Далекому Сході, але задовгу назву довелося скоротити, так з’явився Синій лотос.
[обкладинка Лотосу]
Друга світова війна
Під час німецької окупації Бельгії у травні 1940 року газета Le Vingtième Siècle припинила своє існування, але Ерже запропонували роботу в іншій газеті Le Soir. Починаючи з жовтня 1940 року він керував додатком для молоді Le Soir-Jeunesse. З 1943 року Ерже працював з карикатуристом Едгардом П. Жакобом, майбутнім творцем Пригод Блейка і Мортимера.
Повоєнні роки
У вересні 1944 року після відходу німецьких військ з Брюсселя Ерже був заарештований за звинуваченням у колабораціонізмі. Почали з’являтися глузливі пародії на Тентена, в яких персонаж Ерже опинився серед нацистів. Лише у травні 1946 року всі звинувачення були зняті, і художник повернувся до роботи. 26 вересня 1946 року вийшов перший номер журналу Tintin (Ерже став його художнім редактором); за кілька років тираж журналу у Бельгії сягнув 60 000 примірників. Також автор відновив перервану раніше роботу над циклом Тентен і Храм Сонця.
[обкладинка журналу Тентен]
Однак, незважаючи на гучний успіх, у травні 1947 року творчі шляхи Ерже та Жакоба, який йому багато допомагав, розійшлися; художник страждав від депресії і всерйоз подумував про еміграцію до Аргентини, але його плани не здійснилися. Ерже продовжував працювати і в 1956 році опублікував альбом Справа Турнесоля, який деякі дослідники вважають вершиною його творчості.
[обкладинка Турнесоля]
У 1955 році він почав працювати з колористом Фанні Вламінк, і згодом у них зав’язалися романтичні стосунки (після його смерті Фанні створить Фонд Ерже і стане повною власницею його спадщини). У вересні 1958 року почалася публікація циклу Тентен у Тибеті, навіяного популярними в ті роки історіями про єті (снігову людину), але депресія не відпускала Ерже; публікація “найінтимнішого і найзахопливішого альбому” припала на розлучення з першою дружиною Жермен.
[портрет Фанні]
Смерть Ерже
У 1960-х роках з Ерже почали конкурувати інші європейські коміксисти. На популярності Тентена це не позначилося: тираж альбомів Ерже перевищував мільйони примірників. Художник постійно працював над удосконаленням своїх старих циклів.
У 1983 році Ерже помер від лейкемії, не встигнувши закінчити останній альбом.
В одному з брюссельських парків на честь героя мальопису встановлено пам’ятник, а в день 75-річчя Брюссельське астрономічне товариство назвало його ім’ям малу планету.
[пам’ятник у парку]
Тентен – символ Бельгії, улюбленець французів і головний “амбасадор” франкофонії.
Сьогодні Тентен – один з найпопулярніших персонажів мальописів у світі. У Бельгії він посідає перше місце серед найвідоміших вигаданих персонажів.
Музей Ерже було відкрито в Лувен-ла-Нев у 2009 році. Мурали із зображенням Тентена та інших персонажів його пригод можна побачити на одній зі станцій брюссельського метро та по всьому місту.
[фреска метрополітену]
Адаптації
У 1960-х роках було знято два повнометражні фільми за оригінальними сценаріями Тентен і таємниця золотого руна та Тентен і блакитні апельсини, а також повнометражний анімаційний фільм Тентен і храм Сонця, що підвищило популярність персонажів Ерже. У 1972 році вийшов іще один повнометражний анімаційний фільм, Тентен і акуляче озеро. У 1991 році у спільному виробництві Франції та Канаді вийшов телевізійний серіал зі всіма пригодами Тентена, окрім двох історій. Також були створені радіопостановки та мюзикл.
[афіша одного з мульфільмів]
У 1983 році Стівен Спілберг як пристрасний шанувальник Пригод Тентена розпочав тривалі переговори з Ерже про екранізацію одного з альбомів. Ерже, який цінував як фільми знаменитого режисера, так і його щире захоплення Тентеном, був готовий піти на поступки Спілбергу в багатьох питаннях. Але “драконівські” умови Спілберга врешті-решт змусили художника відмовитися від екранізації. Після його смерті Спілберг здійснив свою давню мрію і випустив фільм Пригоди Тентена: Таємниця єдинорога, в якому використано технологію захоплення руху (motion capture).
[афіша фільму]
«З голови Ерже виходили готові розкадровки, він про це думав! Але головним елементом його творчості залишається сюжет, інтрига. У його історіях є щось неймовірне: він ніколи не робив сюжетного повороту лише заради того, щоб нас розсмішити, здивувати чи розважити. Кожен елемент відіграє свою роль у розвитку сюжету. Ерже нагадує мені радше ідеального сценариста, ніж художника. До того ж, сценариста з унікальним кінематографічним мисленням – олівець у його руці був дієвішим інструментом, ніж камера в руках декого з режисерів! Тож одразу, як я познайомився з його коміксами, із захопленням подумав: “Він не задає режисеру рамки, він сам є природженим режисером. Ми з Пітером Джексоном відчували себе карликами, що видерлися на плечі велетня. Стівен Спілберг
[портрет Спілберга]
Популярність Тентена
Тентен і Мілу відомі в усьому світі, їхні історії перекладені більш, ніж 50 мовами. Існує багато версій – в чому ж секрет популярності героїв? Адже ця популярність не вщухає вже понад 8 десятиліть! З одного боку, майже всі альбоми Ерже сповнені доброти, толерантності, поваги до інших культур, людяності та тонкого гумору. З іншого боку, Ерже як людина, що йшла в ногу зі своїм часом в політичному, технічному та культурному плані, часто удавався до політичних алюзій – наприклад, у Скіпетрі Оттокара уважний читач може побачити критику насильницької анексії Австрії Німеччиною в 1930-х роках. Також персонажі Ерже “передбачали” деякі наукові відкриття, такі як лід на Місяці.
[обкладинка Скіпетру]
Інтерпретація творчості
“Ерже вплинув на мою творчість так само сильно, як і Волт Дісней. Для мене Ерже більше, ніж художник коміксів”. Енді Воргол
В очах сучасного читача ранні мальописи Ерже вирізняються певним браком політкоректності.
Другий альбом Тентен у Конго містить сцени жорстокого поводження з дикими тваринами та зневажливе ставлення до корінного населення Конго, яке на той час було бельгійською колонією.
[Тентен-мисливець у Конго]
У перших американських версіях коміксів і в мультфільмах деякі “дорослі” елементи мальописів Ерже (наприклад, Геддок, який п’є віскі просто з пляшки) були вилучені цензурою.
Виставка у Великому Палаці
З 28 вересня 2016 року до 15 січня 2017 року Великий Палац (Grand Palais) у Парижі приймав виставку, присвячену творчості Ерже. У десяти залах експозиції відвідувачі мали нагоду познайомитися не тільки з історією окремих серій, але й з менш відомими персонажами художника, з його впливом на розвиток жанру мальопису. Ця виставка стала стартом для цілої низки експозицій по всьому світу.
[світлина з виставки]
Café Tintin (Кав’ярня Тентен)
Літературна кав’ярня Тентен відкрилася за підтримки товариства Tintinimaginatio та видавництва Casterman Publishing. Кав’ярня розташована у Сквері київських інтелігентів на розі вулиць Олеся Гончара та Великої Житомирської.
[світлина кав’ярні Тентен]
Інавгурація відбулася у присутності Посла Королівства Бельгія в Україні Пітера Ван де Вельде та заступника Міністра закордонних справ України Миколи Точицького.
[світлина з інавгурації]
Літературна франшиза кав’ярні – один з найвідоміших “путівників” по бельгійській та франкомовній культурі у всьому світі. Головні герої цих культових малюнків – журналіст, мандрівник, юний шукач пригод Тентен та його незмінний супутник фокстер’єр Мілу.
Головним партнером кав’ярень та магазинів Tintin по всьому світу є кавовий бренд Rombouts. Цей благородний бренд є постачальником королівського двору Бельгії. Organic Espresso – унікальна кава, результат співпраці бренду з маленькими кавовими господарствами Африки.
[логотип Rombouts]
Окрім мальописів, кав’ярня Тентен відома своєю любов’ю до чотирилапих відвідувачів. У київському Тентені вони безкоштовно отримують смаколики від брендів кормів для собак.
[фото собак у нашій кав’ярні]
Логотип київської кав’ярні Тентен розробили художники Tintinimaginatio за мотивами творів Ерже. Ця місцина увічнює європейську традицію читання свіжої преси за чашечкою кави.
Тут щодня демонструються мультфільми та фільми про пригоди Тентена, а також документальні фільми про автора саги – бельгійського художника Ерже.